Of het nou gaat om implementatie-advies of als het gaat om een van A- tot Z plan om digitale toegankelijkheid te borgen in jouw organisatie; wij hebben de juiste experts en consultants.

Toegankelijkheid borgen is
een organisatieverandering
Digitale toegankelijkheid is niet alleen een ‘feestje van communicatie‘ of even een ‘technische richtlijn’ die door developers geïmplementeerd moet worden…
Het gaat de hele organisatie aan. Het begint bij inkopen, pakketkeuzes, compliance-vraagstukken, het controleren daarop, maar ook het daadwerkelijk toegankelijk produceren van content en documenten.
Het vergt dus een een andere manier van werken. Jij, je collega’s en het hele management moet dus eigenlijk ‘anders’ werken. En dat is vaak net niet waar wij goed in zijn. Veranderen.
ADKAR-model toegespitst op toegankelijkheid
Om de verandering te borgen, is ondersteuning noodzakelijk. Zoals Ben Tiggelaar ook beschrijft in zijn ‘de Ladder‘ (Doelen, Gedrag en Ondersteuning). Structurele middelen en bewustwording blijven noodzakelijk voor een succesvolle implementatie hiervan.
Awareness | Waarom is de verandering nodig? | Organisatie brede bewustwordingscampange |
Desire | Verlangen om onderdeel te worden van de verandering | Op afdelingsniveau betrokkenheid bij wijzigingen; streven naar een ‘inclusieve(re) organisatie’ |
Knowledge | Hoe kunnen we de veranderdoelen bewerkstelligen | Kennis- en vaardigheidstrainingen, inrichten nieuwe (werk-)processen |
Ability | Hoe kunnen we ‘meten’ of het doel is bereikt? | Audits en monitoring, terugkoppeling van (werk)ervaring van collega’s |
Reinforcement | Borging van verandering | Onderhoudsplan met monitoring, audits en kennisdeling. Blijven trainen van (nieuwe) medewerkers |
Benieuwd wat wij voor jou organisatie kunnen betekenen?