Digitale toegankelijkheid voor bedrijven
De ‘European accessibility act‘ gaat 28 juni 2025 van kracht. Deze heeft als doel om de belemmeringen die mensen met een functionele beperking ervaren, weg te nemen.
De voordelen voor jouw bedrijf:
- Vergroot je bereik met 25% (en dus ook je omzet!)
- Afname druk op de duurdere kanalen, omdat iedereen zelfstandig digitale zaken afhandelt
Wil jij de eerste stappen zetten in jouw bedrijf?

Snelle toegankelijkheids-check:
Kun jij jouw website of webshop met
alleen het toetsenbord bedienen?
Voor wie/wat geldt de European Accessibility Act?
- E-handelsdiensten, ook wel ‘webshops’.
Dit geldt voor alle (!) webshops. Niet alleen de ‘grote’ als bol.com of coolblue.nl. - Incheck- en kaartverkoopautomaten
Denk aan aanmeldzuilen in bijvoorbeeld openbare gebouwen, maar ook ticketautomaten bij bijvoorbeeld de NS. - Geldautomaten en andere betaalterminals
Denk aan de ‘geldmaat’-automaten, maar ook bijvoorbeeld de afrekenterminals van de ‘zelfscan’ in supermarkten - Computers en besturingssystemen
Denk aan Windows, MacOS of Linux - Toegang tot audiovisuele mediadiensten, zoals televisieuitzendingen
Denk aan streamingsplatforms als Netflix of Spotify - E-books en e-readers
Denk aan aanbieders als Kobo - Bankdiensten
Denk aan bank-apps, internetbankieren of het aanvragen van een hypotheek
Ketenverantwoordelijkheid
Belangrijk is dat alle onderdelen in de keten verantwoordelijk zijn voor wat zij leveren. Denk dus aan fabrikanten, importeurs en distributeurs. Praktisch gezien: alle meegeleverde handleidingen moeten dus ook toegankelijk zijn.
Voor wie geldt de European Accessibilty Act niet?
Bedrijven/producten met de volgende eigenschappen zijn uitgezonderd:
- Business to business (B2B).
Dit zijn producten die niet door consumenten worden gebruikt, denk aan CRM-software. - Kleine bedrijven
< 10 medewerkers en minder dan 2mio omzet - Onevenredige last
- Fundamentele wijziging van product of dienst
- Website of apps: een aantal digitale content is uitgezonderd.
- Toegankelijkheid voor gebouwen valt buiten de EAA.
Hoef je niet te voldoen? Doe het toch!
Ook als jouw bedrijf, product of dienst onder de uitzonderingen valt, is het natuurlijk heel raadzaam om wél te gaan voldoen, je vergroot ten slotte je bereik én je zorgt dat iedereen mee kan doen.